Sail Amsterdam 2025 het Grootste Sail evenement van Nederland


Clipper Stad Amsterdam

Witte Swaen (Nederland)


Eye of the Wind (Engeland)

Bap Union (Peru)

Bap Union Boegbeeld (Peru)

Anna af Sand (Stavanger)
De Stad Amsterdam is gebouwd naar het voorbeeld van het koopvaardijschip Amsterdam uit de late 19e eeuw, maar in een moderne en luxe uitvoering.
Originele clippers zijn niet meer in de vaart, maar in de 19e eeuw werden ze gebruikt voor snel en efficiënt vracht- en passagiersvervoer over de wereldzeeën.
Snelheid kregen de clippers mede dankzij de scherpe boeg en het relatief grote zeiloppervlak.
Als de Stad Amsterdam onder volle zeil vaart, moet er 2200 vierkante meter zeil gehesen worden.
De Stad Amsterdam heeft net als de meeste andere tallships voornamelijk vierkant getuigde zeilen.
Deze zeilen zijn bevestigd aan horizontale balken (ra’s) die dwars op de lengteas van het schip staan.
Voor grote zeilschepen die lange reizen maken is dit een efficiënte manier van zeilen als de wind van achteren of schuin van achteren komt.
Voor het varen en manoeuvreren met zo’n zeilschip is veel bemanning en kennis en kunde nodig.
Naast de B.A.P. Unión is de Anna af Sand een heel klein tallship.
Maar het Noorse jacht is wel het oudste zeilschip tijdens Sail. Het werd voor het eerst te water gelaten in 1854.
Het jachtschip Anna af Sand diende als transportschip voor de haringvisserij.
In 1968 werd het schip verkocht aan twee Engelsen, maar op weg naar Engeland verkeerde de Anna af Sand in zo’n slechte staat dat het verging en de Engelse kust nooit bereikte.
Het wrak werd teruggesleept naar het Noorse Stavanger waar een reder het uiteindelijk kocht, restaureerde en in 1973 schonk aan het Maritiem Museum van Stavanger.
Voor Noorwegen bleef belangrijk varend erfgoed behouden: het schip is nu van grote historische waarde en geldt als een van de oudste zeiljachten ter wereld.

